fredag 16 juni 2017

Kviltvecka hos Ågren

Den här veckan har jag bara sytt på kviltar som inte är helt klara. Det är roligt att sy framsidan och väldigt lätt att lägga dessa framsidor på hög.
Jag tycker det är så omständig procedur innan allt är klart för kviltning.
Du får ha ett bra bord om du inte vill krypa på alla fyra runt på ett hårt golv. Först ska baksidan läggas slätt, jag tejpar med frystejp.
Efter detta lägger man på vadden så slätt på bakstycket.
Sista momentet lägger man på framstycket. Nu kommer det kritiska läget att få alla lager släta. Jag brukar både spraya med spraylim och nåla med säkerhetsnålar.

Nu är detta klart. Då ska man fundera på hur man ska kvilta, det betyder att hitta ett mönster som inte är för svårt när det är en större kvilt. Att kvilta betyder att alla lager ska vara fästa med varandra så du kan ev tvätta kvilten och använda den.

Jag har sytt och sytt den här veckan och nu är tre kviltar helt klara. Det känns ljuvligt när allt är klart. Men jätteont i axlar och nacke, det är ju inte bästa arbetsställningen att sitta vid symaskinen och kvilta. Jag fick ta värktabletter och sy vidare. Jag hade bestämt att jag skulle bli klar med framsidorna som låg och väntade. Nu har jag bara en kvar som ska kviltas.

En scrapkvilt i Batiktyger. Formen på tygbitarna har jag stansat ut på min Accuquiltmaskin.
Tygerna kommer från olika Kviltaffärer.
 Valborgskvilten som jag började att sy på Kviltlägret i våras hos Annas Batik i Ed. Alla tygerna köpte jag hos Anna. Jag tänkte på valborgselden på en gräsäng när jag valde tygerna till kvilten.
 Äntligen kan gästrummet få en kvilt på sängen. Dessa tyger kommer från Quiltstudion i Göteborg. Kvilten har inte fått något namn ännu.

 Jag satsar inga dyra pengar på mina baksidor. Dessa kviltar har baksidestyger från IKEA. Jag vill hellre satsa pengar på kvilttyger och det är framsidan som ska synas. Men det här tyget tycker jag är riktigt läcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar