lördag 6 maj 2017

Kurs i Maskinkviltning med övermatare.

Maskinkviltning med övermatare – på Quiltstudion i Göteborg 6 maj 2017
Det går att skapa mycket roligt genom att maskinkvilta med raka sömmar. En övermatare på symaskinen ger ett snyggt resultat genom att hålla de tre lagren i bättre ordning.


Här var jag och Marianne på kurs med Anita Fors, https://taktiltextil.wordpress.com/.

Att kvilta med övermataren krävs lite fantasi som jag inte har. När jag är klar med mina kviltprojekt lägger jag dessa i en hög och väntar på att fantasin ska komma till.

Därför blir det bara jobbigt att tänka på hur jag ska kvilta. Det blir samma mönster på allt, inte kul.

Idag har jag fått använda min fantasi med lite ledning och kunskap hur jag kan tänka. Jag har lekt  med provlappar och mycket handlar om att släppa kontrollen och bara sy.

Dagen började med en genomgång av olika kviltstilar man kan få fram med fantasins hjälp. Det är bra att använda en kviltmarker och markera stödlinjer som hjälp. Sen är det bara att köra på, Ja det är inte så lätt som det ser ut med raka linjer. Det krävs träning och lite tänk samtidigt med fantasi.

Några exempel som Anita visade och berättade om....
 Frihandskviltning
 Det blir lika fint att kvilta på ett enfärgat tyg
 Provlappar med olika stilar


 Att sy snett kan bli rätt i sin helhet






 I köket kan man hitta hjälpmedel till bla att kvilta runt :)

Nu sätter vi igång :)


Här är mina provlappar :)

Jag använde ett gammalt lakan med vadd och flerfärgad tråd till mina provlappar
 Kviltade runt och fortsatte att kvilta runt i hörnen med vågiga former
 Provade lite olika stilar. Det som var kul är att den största mönstret på lappen ser ut som skuggspel i dagsljus
 Kvilta runt en stjärna som inte blev klar
 Här tog fantasin slut och även kursen.......

.....och som av en händelse så fastnade jag i affären innan jag kom ut till bilen

Tyger till min Runda form bonad
Reatyger, jag gillar dessa glada tyger!
 Nya sommar charms och candy
De små rullarna är till min kommande Blomkvilt.

Nöjd med min dag vände jag bilen åter till Vänersborg.
I Göteborg var det 23 grader varmt kl 18.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar