torsdag 20 april 2017

Textilia

Ett gäng Bandykviltar åkte till Lidköping och till Textilia som stänger för gott den här veckan.

Jag har många minnen från tiden med Textilia. När jag var nyinflyttad och utbränd i Lidköping så gick jag förbi Textilia av en händelse. Där fick jag se en kuddkvilt som jag tyckte var så vacker.
Jag gick in och frågade om Marie sålde kvilten. Då blev jag informerad om att Marie höll kurser i kviltsömnad. Jag satte upp mig på denna kurs att sy en kuddkvilt. Men otålig som jag var ville jag börja direkt att sy. Marie tog fram grundutrustningen för att sy inom kviltområdet. Jag köpte mönster till grytlappar. Det trodde Marie att jag kunde börja med som nybörjare.

Glad i hågen tog jag fram allt material när jag kom hem. Jag började läsa mönstret och fattade ingenting, mät och skär mm. Jag tog saxen och klippte ut delarna, sydde ihop som jag trodde det skulle vara. Jag har fortfarande kvar dessa grytlappar, så hemska!


Men sen gick jag nästan alla kurser Marie hade och lärde mig massor. Så det är tack vare Marie på Textilia som jag hittade mitt kviltintresse. Det tackar jag för.


Idag stänger Marie sin butik efter 19 år. Det känns vemodigt , jag har haft mycket roligt där och träffat många trevliga kviltare. Jag önskar Marie får en rolig pensionärstid med mycket sömnad.



De sista tre dagarna är det 70% rabatt på de varor som finns kvar. Det var ganska utplockat när vi kom men vi hittade lite världsviktiga tillbehör och tyger.

Jag gick med Kviltföreningen Väntäcket när jag bodde i Lidköping. Första kursen jag var på i föreningen var att sy diamanter till en bonad. Jag valde så fina tyger till detta projekt. Men som nybörjare tog jag vatten över huvudet. Jag fick aldrig ihop denna bonad. Därför köpte jag denna linjal :). Lite nostalgi men jag ska sy denna bonad igen :)
 Vet egentligen inte varför jag köpte denna linjal, men det kommer säkert ett mönster där jag behöver denna.
 Två fina mönster till en annan linjal jag har :)
Lite tyger och en stackars trådrulle
 Extraplatta till min accuquilt stansmaskin
Mycket nöjd med mina inköp och väldigt billigt :)

Dags för hemfärd med Ågrens taxin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar