lördag 24 december 2016

Jul hos Ågren

I år har vi firat vår jul bara vi två. Men vi har haft det mysigt och lugnt. Det är skönt att inte behöva stå vid spisen, passa tider och andra göromål när man är flera.
Julmys i huset som vi båda tycker om och tända ljus. Morfars ljusstake lyser stämningsfullt och jag minns våra jular hos min mormor. Det var då man tände alla ljusen. Morfar var smed och smidde denna ljusstake.

Våra bästa tomtar på plats i huset. En del är gamla och en del moderna


 Stickad tröja och mössa!
 Betongtomte
 Moderna tomtar
 Mys


På fm åkte vi till vår vän på sjukhuset och fikade. Det blev en trevlig och mysig stund med han och hans familj där. Det var så julfint och lugnt där också.

Jag är så beroende av lugnet och ingen stress eller krav. Då mår denna lilla hjärna så bra och jag behöver inte vila så mycket. Jag orkar mera och kan glädjas åt dagen.

Vi har haft vårt lilla julbord med bara det vi ville äta och trodde vi skulle åta upp. Men hälften är säkert kvar. Jag valde mera fisk och grönt och mannen valde Jansson och köttbullar mm.
 Lax, grönkålssallad, sill, skagenröra mm
Jansson, skinka mm
Vi har tittat på Kalle Anka
Sen kom Tomten som först hade varit hos en annan familj!
Jag är fortfarande barnsligt förtjust i julklappar.


 Sigge har träffat Tomten tidigare men Sixten var lite misstänksam
.......mannen var ute och köpte tidningen, typiskt! Jag fick ta hand om hans paket så länge.
Vi fick så många paket! Det var en  rolig överraskning.




Nu är det paketöppning! Precis då kommer mannen hem igen, vilken tur.
Vi öppnade denna först eftersom kaffe var klart. Mannen blev mycket glad.
 Vad har mannen gett mig?
En berlock till mitt Pandora armband, ett hjärta :)

 Josefin har köpt garn så jag kan sticka en Oslokofta i andra färger
 Våra vänner fick vi så fina julklappar med omsorg, en överraskning för oss. Tack Snälla B och S och J med familj.
 Paketen kom i denna passande väska :)



 Ja, nu kom tårar. Min älskade "unge"

 Sen fortsatte hon med detta :). Nu får jag bli lyxfru igen. Sitter med fötterna i fotbad och under tiden läser jag en "upplysningsbok". Smörjer in fötterna och bäddar in dem i sköna tofflor medan jag läppjar lite champagne och målar naglarna :)
Inte nog med allt innan. Vi fick tillsammans en kväll med Öl och Ost provning, spännande!
 En vacker vinterbukett med tulpaner kom blombudet med från mamma
 Dyrbar konst från Estelle som jag ska överföra till en kvilt


Ja det var ett urval vad vi fick av Tomten med flera.
Vi har haft en jättefin jul tillsammans!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar