måndag 22 augusti 2016

Quiltbibliotek

Jag roade mig med att fota mina kviltböcker i helgen. Det  blev en dag full med minnen. Jag mindes första boken jag köpte när jag skulle börja sy. Många böcker är som ett fotoalbum för mig. Jag har drömt, antecknat vilka projekt jag vill lära mig och vilka jag vill sy. Böckerna har även varit som medicin under min värsta utbrändhet. Då orkade jag inte läsa eller förstå, men att titta på alla färger hjälpte mig mycket.
Dessa var mina första och läkande böcker jag köpte. Böckerna visar olika kviltares trädgårdar och vad de har sytt med mönster.

 
Men då fattade jag inte kviltspråket på engelska och ville helst hitta svenska kviltböcker.
 
Då hittade jag dessa som nästan är kult idag

Tiden gick och jag var med på alla Textilias kurser i Lidköping. Ett nytt intresse väcktes!
Biblioteket växte och nu bara engelska böcker.
Jag har över 100 kviltböcker som jag fortfarande bläddrar i och minns. Det finns fortfarande så mycket jag vill sy från mina böcker. En annan dag.........
 
Är man kviltare så är man med i vår Riksförening Rikstäcket. Kanske man kan säga att det är vår Fackförening :)
 

 
Jodå det finns män som syr i kvilt och dessutom är en känd designer inom stickning
 


Min nya utmaning, att sy där inget passar ihop fast i slutändan gör det de, hur man nu kan göra det!


Sen kan man skära sina tyger i remsor och få vackra mönster
Eller så skär man sina tyger i kvadrater och pusslar ihop
 
Jag återkommer och visar flera av mina böcker :)
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar