lördag 16 juli 2016

Utflykt till Orust med Skånemorbror

Oftast är det vi som hälsar på Göte i Helsingborg. Men den här gången skulle vi fira hans 75 års dag.
Ronnie och Göte är fotbollstokiga och har som tradition att titta på en match när vi är i Helsingborg.
Nu bjöd vi upp honom till oss och som present fick han en resa till Borås för att se Elfsborg-IFK Göteborg.
Men vi hann med några utflykter också, Orust, Löddöse museum om sjöfart, Dalbergs Å mm.

Han kom också med en överraskning, en kalasmiddag ute för att fira min födelsedag :). Vi firade varandra :).

När jag bodde i Kalmar åkte vi alltid över till Öland om det regnade i Kalmar. På Öland är det nästan garanterat sol.
När jag flyttade till Vänersborg så är det samma. Är det regn här så åker man ut till öarna, då kan man få fint väder.
Igår fredag hade vi riktigt tur med vädret. Vi åkte till Orust med Skånemorbror som är på besök.
Där var det sommar!!!

Först åkte till vårt stammisfik på Orust, Tavlegården. Tittade på Bi utställningen och sen gofika i trädgården.
Vad är detta på bilden?
Kossorna dricker vatten från denna skål :)
Jag lär mig hela tiden något nytt :)
Visste ni detta?

Inomhus på Tavlegården
 
En egen liten romantisk  hörna :)
 
 
Idag kunde vi sitta ute, solen sken och lagom varmt
 Vi mådde gott här.
 
Vi fortsätter resan mot Mollösund






 På träställningen spänner man upp Långa eller Lutfisk som ska torkas



 Baguetteboden
 
Här var det sommar och varmt!
När vi närmade oss Vänersborg kom regn och åska igen.
 
Nästa dag åkte vi till Dalbergs Å och till den gamla Lanthandeln

 Här kan man sitta och njuta med en våffla

 
 
Sista kvällen överraskade Göte mig med att bjuda på kalasmiddag på Koppargrillen i Vänersborg. Nu firade vi min födelsedag! Denna restaurang är känd för sin bernesesås ett gammalt familjerecept.
 


 
Snart åker vi ner till Skånemorbror igen och kanske kommer vi till Köpenhamn :)
I tre år har jag försökt att komma över till Köpenhamn. Men alltid kommer något i vägen.
Jag gör ett nytt försök i sommar!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar