onsdag 27 juli 2016

Resa nr 2 till Oslo

Semester och en av våra utflykter går till Oslo igen. Vi hade så mysigt i april när vi var där att vi ville återvända igen.


 Nu är vi framme i Oslo och nya roliga hus ser vi.

 
Första målet på resan är Kathrines Quiltestue :) Nya tyger behövs alltid. Jag får också träffa min vän igen.
 
Kvilten jag vill sy, så enkel men fräck med de färgade strecken
 Den här köpte jag tyg till. Mycket annorlunda tyger valde jag för att vara mig, men blir spännande att mixtra med
 Vilken ljuvlig scrapkvilt!
 Det finns en hel del att välja på :)


 
Klart att jag shoppade!
Tygerna kanske går till detta mönster tillsammans med de grå nedan........
 

 Nödvändiga tyger så där bara :)

 Dessa tyger är paneler med roliga mönster och färger. Det är alltså tre tygbitar.. Dessa ska jag använda till mönstret ovan Steam Punk.
En rolig bok följde också med, roliga löpare eller bonader att sy

 
En liten souvenir från Holmenkollen :)
Fingerborg i trä.
 
Känns alltid som jag har glömt något när jag går ut från kviltaffären:). Fanns det obegränsat med pengar så fanns ju en hel del kvar att ta med sig hem.
 
Vi checkade in på samma hotell vid Karl Johann som förra gången vi var här. Vi gick till samma restaurang och åt samma mat :). Varför ändra ett bra koncept :)
 
När vi gick på stan så ser jag detta hus, vad tänker man då? Jo ett kviltmönster :)

 Underbart väder och vi sitter ut och äter och Ronnie får sin öl.

 Mums...Torsk med god pesto, ugnsrostade grönsaker, potatis med havssalt och en fräsch sallad
 Ronnie föredrar kött.
 
Efter denna goda middag flanerade vi runt stan och tittade på en rolig föreställning av en amerikan som trixade med bollar och hade ett mycket bra förklaring varför vi skulle ge honom lite pengar för titten. han var jätteduktig och underhållande så han var väl värd lite pengar.


Vi fortsatte ner till Operahuset som var en mäktig upplevelse! Samtidigt som vi gick omkring och runt Operan så åskade det och kom långa blixtrar längre bort. Då blev det ännu mer dramatiskt att vara där.

Kvällen gick och vi drog oss till hotellet. Det skulle bli skönt att få sova efter en dag med roliga och intressanta upplevelser.
Det var tur att vi hade en fläkt som svalkade.Vi låg på första våningen och hade fönstret öppet pga värmen.
Sov vi gott?
NEJ!
Fläkten lät som en traktor och spårvagnen gick väldigt ofta den natten, folk ropade och skrek av berusning och bilarna körde.
När vi stängde fönstret och knäppte av fläkten blev det så varmt så vi fick kvävningskänslor. Vad väljer man som minst väsnas......Öppet fönster......

Ja ja det var bara en natt som tur var :)
Nästa dag åkte vi till Holmenkollen se annat inlägg om detta och även Operan!
Vi körde sen hemåt med en avstickare till Fredrikstad och resten av vägen hem körde vi på mindre vägar.

Nu är vi trötta men nöjda med vår utflykt
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar