lördag 2 juli 2016

Lördag i Alingsås

 Lördagsturen gick till Alingsås, det var ett tag sen vi var där. Vi har varit där ett antal gånger men ändå hittade vi nya gator och mysiga ställen.
Idag frågade vi den supertrevliga kvinnan i Tebutiken om hon kunde tipsa om ett bra Café. Det var mer än godkänt :).

Det blev även en promenad med barndomsminnen, jag blev rörd

I kanalen var det massor med gula näckrosor, men de syns inte här.
Detta var ett bageri som hette DUGA. Gu så mycket mumsigt det var här!


 När vi gick på en gata hittade jag detta museum. Här kom nästan tårarna. Jag kom ihåg mina somrar hos mormor, där jag hade en gammal dockvagn i rosa. Min bror hotade med att sno hjulen och bygga en lådbil när vi bråkade :).
Mormor sydde en docka som jag hade bara hos henne. I trädgården satt jag med hemgjord jordgubbssaft i en brännvinsflaska, hembakta bonnakakor och fikade under äppelträdet med min baby.

 Den gröna vagnen hade jag fast rosa. Jag ville också ha den röda sittvagnen men den fick jag inte. Sen fick jag en vit modern vagn med gung till mina dockor. Det var lyx!
 

 
 Det finns många vackra innegårdar att kika in till


 Ännu ett minne i en symaskinsaffär "Barbie". Jag fick min första Barbie i början på 60-talet. Jag och min bästis lekte varje dag med dessa. Vi var så avancerade att de hade sex för jämnan med Ken som kom senare. Men det blev aldrig några bebisar, för det fanns inte då att köpa :). Vi fattade nog inte heller vad detta innebar. De låg mest på varandra :). Men vi byggde upp hem till dem på en säng som vi delade på mitten. Så satt vi mittemot varandra och lekte efter skolan. Mormor sydde kläder och mamma stickade. Så garderoben var full med fina kläder. Sen fick jag Skippy (hette hon det?)

 I den fina tebutiken köpte jag te efter namnen. Det är roligt att prova på när jag kommer till andra städer.
 En garnaffär hittade jag också. Jag skulle  "bara" titta in. Men hittade denna kofta uppstickad, lagom lös och ledig. Ja, då blev det lila lingarn som fick följa med hem. En liten mysig affär med en trevlig kunnig kvinna.
När vi åkte hem körde vi mardrömsresan på dagtid (se ett tidigare inlägg om denna resa). jag kan inte påstå att den var så mycket roligare  på dagtid. Hua inte undra på att jag var rädd!

Josefin minns du denna busskur?
Där satt de i mörkret och väntade på mig. Jag var i andra änden och letade efter dem....Jung som ligger utanför Skara. Detta Ljung låg utanför Herrljunga! Där sov de med Josefins kläder på sig på resväskan. Det är ingen stor busskur.
 Stationshuset som var låst! Vilket trauma!

Men allt ordnade sig till det bästa. Men ingen av oss glömmer den resan!
 
En mysig lördag med mannen i mitt liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar