onsdag 27 juli 2016

Holmenkollen

Idag är det Ronnies dag och då besökte vi Holmenkollen. Jag har sett både backhoppningen och Skidtävlingarna från Holmenkollen, då får man en bild hur det ser ut. Men när vi kom dit så var hoppbacken otroligt hög, mycket högre än när jag ser den på TV. Hur lär man sig att bara våga hoppa från denna backe? Jag kände mig som en liten myra när jag stod och titta upp och även tittade ner.


 Man kan få åka upp till toppen och titta, men jag avstod. Det gick så bra att titta uppåt :)
 Här går man ner och sätter sig, för att titta på backhoppningen, känns som man skulle ramla ner.
 En otrolig utsikt


 Långt däruppe kommer backhopparen....hua



Det fanns en butik med mössor, tröjor mm. Det hade varit kul om man kunde köpt ett garnkit och stickat själv.

 Nej, vi provade inte!!. Men vi såg andra som gjorde det och denna manick skakade och svängde som en karusell. Men jag tror att min svärson skulle älska detta :)
 Man får både hoppa från backen och åka storslalom i simulatorn.
 Nu tittar vi på längdåkningsbanorna, känns lite lugnare.
 Skidskyttet nedanför på fotot
 Jag känner igen banan från TV, men ändå annorlunda i verkligheten.
 Svag för statyer, men jag kommer inte ihåg vem mannen är. Ska kolla upp detta!

 Ett skidmuseum fanns där också, konstigt vore annars



 Ronnie funderar på att bli polarforskare.......men för kallt......
 Ja, Ronnie det är lite sent att bli en skidstjärna.. Vi fortsätter att titta på skidtävlingarna hemma, kom nu så åker vi hem!
 Vi tog en snabbfika i hopp o skutt cafét. Nej det blev inte godkänt! Inget färskt fika mer som Delicato.
 Vad är detta?


 
 Nej det är ingen boxhandske!
 Björnen sover inte......:)
 
 
Det var en otrolig upplevelse att se detta i verkligheten!
 
Visste ni att:
Holmenkollbacken ligger på 371 meter över havet.
 
Tävlingarna arrangeras i mars och har med undantag av 1898 och krigsåren 1941–1945 arrangerats varje år sedan starten 1892.
 
Från 1905 infördes rena backhoppningstävlingar för utövare över 32 år. Från 1933 blev det egentliga Holmenkollrennet införd: backhoppningstävling för alla över 20 år (senare ändrat till över 16 år).
 
Från 1900 infördes längdskidåkning som tävling i Holmenkollen, först 30 km. Den klassiska 5-milen i "Kollen" infördes 1902. Varje år körs i slutet på säsongen en femmil för herrar och tremil för damer, som ingår i världscupen. I 1933 kom 18 km längdskidåkning på programmet (ändrad till 15 km från 1954). Från 1954 fick damerna deltaga i längdåkningstävlingar. Från början var det 10 km, 1967 tillkom och 20 km 1981. Juniortävlingar tillkom 1959, 10 km för män (15 km från 1963), och 5 km för kvinnor junior från 1975.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar