söndag 29 maj 2016

Mamma med Väninna på besök

Två pigga damer kom på besök ett par dagar. Det är roligt att se att de har energi och kraft fast de är över 80 år. Men de  säger ju att man är 10 år yngre än sin ålder idag.

Första dagen sprang vi i alla klädaffärer och skoaffärer i Vänersborg. Det tog 4 timmar!! Det skulle provas och beslutas och provas igen. Fin solig dag så fikat blev ute. Då hade damerna innan åkt 25 mil på fm.
När vi kom hem bjöd jag på mat och vin. De gillar gott vin och det är tur det :).
Nästa dag tog vi bilen till Göteborg. Jag visade lite roliga annorlunda affärer plus några klädaffärer.
Som ni ser så har jag ärvt fikagenen och då kan man inte göra så mycket åt detta. Det finns ingen forskning på botemedel. Naturligtvis så fikade vi på vårt stamfik :).



Vi var i nya Saluhallen och handlade lite gott till kvällen. Den är så vacker och allt ser så inbjudande ut.
Damerna ville gå till Domkyrkan och titta. Jag har aldrig varit inne så det var kul för mig också. Jag gillar kyrkor, stillsamma och meditativa. Men jag är ingen kyrkobesökare vid Gudstjänster. Jag vill gå till kyrkor när de är tomma.
Domkyrkan var fantastisk vacker, nyrenoverad och modern i det gamla ursprunget. Kyrkan var i vitt och guld, så fräscht och rent.

Det fanns en dam som berättade för oss om kyrkan mm. Fick veta att idag använder man sällan Predikstolen. Prästen ska vara på samma nivå som besökare. Ett nytänk!


 Ofta har kyrkorna en otrolig konstskatt att beskåda
 En ovanlig ljuskrona i en kyrka. Men den var pampig och vacker tyckte jag


 
Vi fortsatte till en nya affär för mig Jumperfabriken.
Den affären var som ett museum av nostalgi, de mesta i 60- tal.
 
Tjock TV med draperi. Det hade vi i vår familj. Tofflorna hade min morfar.
 WOW vilket tyg!!
 Samma tyg till provrummet.
 Nu är Städrockarna moderna igen!
 WOW vilket tyg igen!!
 Underbara klänningar om man hade figuren igen!
 
Det är kul att gå i Göteborg. Jag hittar alltid något nytt och kul att se!
Dags för hemfärd. Nu styr jag mot Ljungskile och en underbar inredningsaffär. Det är ett stort, slitet hus i två våningar fullt med roliga saker i olika prisnivåer. Det knakar på trägolvet när man går där.


 Detta gillade damerna och vi var där väldigt läääääänge :)
 
Ikväll åt vi lax från Laxbutiken i Ljungskile, färsk potatis och drack gott vin igen.
Till efterrätt åt vi Jordbubbar från Varberg och glass mumselibabba
 
Jag fick återigen en present av mamma.
Vilken stickbok!!!! Den är fylld med sagor och vackra små stickprojekt.
Måste sticka några av dem :)
 
Tredje dagen fikade vi i Skräcklan sen var det dags för damerna att åka hem.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar