torsdag 19 maj 2016

Linjal förrådet

När man kviltar så vill man ha allt som rör kviltning. Idag har jag gått igenom alla linjaler och mallar som jag tror att jag har använt när jag sytt. Men upptäcker att det finns linjaler jag inte visste om att jag hade.
Man köper för att jag tror det är världsviktigt och kommer till användning. Det är bara att erkänna att jag är en kvilt materialist......jag är inte ensam om detta inom kviltområdet. Vi är nog ganska lika, samlar på oss en massa tillbehör.

Här kommer nu mitt förråd och frågan är vilka kan jag vara utan?

Denna har jag använt till Blockhusrutan. En bra linjal som mäter exakt.

 Icke använt, men ska en annan dag :)
 Hmm kommer inte ihåg, men jag tror jag använde dessa för ca 10 år sen.
 Vad skulle jag köpa denna linjal till när jag handsyr Dresden med mallar?
 Använt till Estelle och Milos kviltar
 Mina favoritlinjaler, använder jämt. De visar inchmått, lätta och behändiga
 Ett måste för att skära rent block
 Även denna används flitigt
 Ett måste i inchmått
 Hmmm har nog inte använt, men är säkert bra........
 Samma här....säkert bra.....
Hmm en till som skulle vara bra, har inte testat ännu :)
 Denna lilla är kul till en speciell teknik.
 Mallar till en kvilt som jag inte har sytt
 Här är mönstret till ovan
 Andra mallar jag ännu inte har provat  :)
 Oj dessa har jag många mönster till men har inte testat. Det måste jag göra. Det blir roliga resultat.

 Fin som ett smycket, viktig? nja......eftersom jag handsyr mycket så har jag denna mall i olika storlekar
 Bra liten linjal att mäta rätt med
 Denna också.....
 Gick på kurs och har använt. Men sen försvann den ur minnet :)
 Den var bra då jag sydde några block men vet ej om jag kommer att sy dessa igen
 Den här kommer jag INTE att använda igen. Det är inte min systil!
 Använde när jag var inne i min japanska sömnad med vikteknik.
 Mardrömslinjalen nr 1! Gått på två kurser och fortfarande fattar jag inte hur jag ska använda den. Det kan vara så att den intresserar mig inte :(
 Dessa schabloner kan vara kul att kvilta med........men har inte provat




 Vad är nu detta?
 Min nya linjal som jag ska testa mera. Det blir roliga block
 Mitt kommande projekt från Australien.
 En mindre linjal av den förra ovan.
 Små nödvändiga linjaler som jag använder mycket
 Denna skulle vara så jättebra. Men har inte provat och varför skulle denna vara så bra?
 Här är de samlade på ett gammalt grytlocks ställ
 Några fick hänga på en spik

 Javisst denna hade jag också, har inte använt :)
 
En utmaning till mig själv är att använda alla linjaler till något under året.
Kan ju vara så att det tillkommer nya världsviktiga linjaler under året :)

1 kommentar:

  1. Ha ha.... tror vi har likadan samling. Möjligtvis så har jag inte handsömnadsmallarna. Och så är Dresdenmallen en av mina favoriter, eftersom jag inte syr för hand :))

    Ha det gott!

    SvaraRadera