fredag 29 januari 2016

Vantar och åter vantar!

Jag är ganska trött på att sticka vantar. Jag har stickat 7 olika vantar för att hitta ett mönster som passar mig och är begripligt. Jag kunde aldrig tro att det finns så många variationer att sticka den lilla tummen. Men alla vill ha copyright på sina mönster och då hittar sina egna knep till en tumme.

Den som passade mig bäst och som jag tycker uttrycker sig på vanlig svenska och begripligt är Dödergök. titta gärna in på hennes blogg där hon även bjuder på sina mönster. http://dodergok.blogspot.se/

Jag utgick från hennes mönster  Julvantar som finns att ladda ner gratis på Ravelry men förenklade mönstret medan jag stickade. Det är klart att jag delar med mig av mitt mönster :).
Jag ska brodera lite på Ullvantarna så småningom.

 

Annicas Tumvante
Tunt sockgarn 1 hg

Strumpstickor 2,5 mm

Jag har beräknat att den ska passa Dam, Tjej och Tanter

Lägg upp 52 maskor på 2,5 mm stickor och fördela på fyra stickor 13. 

Sticka 6 varv slätstickning, som blir automatiskt när du bara stickar räta maskor på strumpstickor.

På varv 7 stickar du 2 maskor tillsammans och 1 omslag, fortsätt så på alla 4 stickor. Nu har du en Picotkant som du viker när vanten är klar.

Fortsätt nu sticka som vanligt, räta maskor i 10 cm från vikkanten.

Tumkilen: Sticka till sticka 3. Sticka första maskan, plocka upp 1 maska och sticka den vriden, sticka nästa, plocka upp 1 maska och sticka vriden. Detta upprepar du på samma ställe så du får som en trekant, tills du har 15 maskor som du har ökat.

Sticka 4 varv utan ökningar.

Nästa varv stickar du fram till dina ökningar, sätt 15 maskor på en tråd. Lägg upp en ny maska vid tummen.

Fortsätt nu sticka runt tills vanten mäter ca 9 cm från tummen eller når över lillfingret.

Nu ska du minska.

På sticka 1 och 3, 1 maska, lyft 1 rät, lyft en till maska, sätt tillbaka och sticka tillsammans, de maskorna blir vridna när du sätter tillbaka dem.

På sticka 2 och 4 stickar du tills det finns 3 maskor på stickan, sticka ihop 2 m och sticka 1.

Minska vartannat varv tills du har 20 maskor kvar.

Sticka 2 varv utan ökningar

Minska sen varje varv som tidigare tills du har 8 maskor kvar. Mät nu så vanten täcker fingrarna!

Klipp av tråden och trä en nål genom de återstående maskorna och dra ihop. Fäst tråden inuti vanten.

Tummen: Plocka upp maskorna från tråden 15 och lägg upp 5 i tumkilen. Nu stickar du runt tills tummen är lite över halva tumnageln.

Minska på samma sätt som vanten fast på varje varv. Tills 10 maskor återstår.

Klipp av garnet och trä på en nål de 10 maskorna som är kvar och fäst.

Vänster Tumme: Stickas som höger men ökningen görs på varsin sida på de sista 3 på andra stickan.

Nu viker du kanten på vanten och syr fast på baksidan. Då har du en picotkant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar