lördag 12 december 2015

Två kviltar och en bonad

Stjärnfallet och Smitten har varit i Ed och blivit kviltade hos Annas Batik. Det var första gången jag har lämnat bort mina kviltar. Det kändes jättebra att slippa detta tunga svåra jobb som det är att kvilta ihop alla lager och få det snyggt. Att ha en kvilt på axeln är jättetungt! Jag rullar ihop och syr ihop en bit i taget på kvilten. Att försöka sig på ett mönster är nästan omöjligt för mig på fri hand.

När jag kom till Anna fick jag välja färg på tråd och kviltmotiv. Ja, bara det tog sin lilla tid. På Smittenkvilten valde jag Äpplen efttersom baksidan var Päron. Det är väl jag i ett nötskal just nu. Vad ska jag välja.....äpplen eller päron...tar båda :)

Smitten är handsydd på mallar, engelsk papperssömnad. Det var en av de roligaste kviltarna jag har sytt. Jag blandade färger utan att tänka för mycket och tog mycket av tyger som jag hade över (scrap) från andra projekt. Eftersom allt skulle sys ihop lite huller om buller men ändå i ett visst system, så var det kul att blanda ihop färger som man inte trodde passade ihop. Jag är jättenöjd med kvilten.

 Äpplen kviltade av Anna
 Päron baksidan. Ett tyg från IKEA.
 
Stjärnfallet. Den här kvilten har tagit sin tid. Det var ett pyssel att få ihop stjärnorna oregelbundet efter ett schema. Jag förminskade kvilten med hälften. Här valde jag stjärnor som kviltmotiv. Alla stjärnor ar batiktyger och baksidan helsvart bomullstyg. Den här kvilten får mannen i sitt lekrum där vi har en gästsäng.
 

 
När tiden nalkas mot jul så ville jag få klar min Tomtebonad.
Jag valde att inte ha någon text.
Hej hej alla glada tomtar!
 
 Måndag och Visa och berätta, då länkar jag vidare till

3 kommentarer:

  1. Tack också för din länkning denna måndag till Visa och Berätta!! Bambikram

    SvaraRadera
  2. Jag älskar din tomtebonad kvilt! EPP kvilt också har så många vackra färger. Vilken bra jobb!

    SvaraRadera