måndag 19 oktober 2015

Vi hittar nya Fikaställen!

Ronnie och jag var upp i Ed i Dalsland och lämnade mina kviltar till Annas Batik för kviltning. Samhället ligger så vackert på en höjd med en sjö mitt i stan.
Klart att det fanns ett mysigt fik i det lilla centrum. Det var så pluttelitet centrum, såg kanske tre affärer och en parkering.
Detta fik var så fint möblerat och hembakat gofika och goda smörgåsar.






 Ronnie satsade på en Köttbullmacka
 Jag vill inte äta smörgås på fik. Det kan jag äta hemma :). Jag valde en Hallonpaj med vanilgrädde
 Utsikten ner till samhället


Maria och jag var i Brålanda Dalsland, några mil från Vänersborg Det är ett litet samhälle som man inte tror att det kan finnas något kul att se.
Men de har en fantastisk möbelaffär med bra kvalitetsmöbler som inte är så dyra. Massor med tyger till möbler, gardiner mm, inredning. Affären var jättestor! Där fyndade jag kvalitetsgardiner för halva priset!!
 
Den viktigaste frågan ställde jag till en kvinna som jobbade i affären.......finns det ett fik i närheten??
 
Jo, det fanns!! En norsk kvinna hade öppnat ett mysigt fik och även här hembakat.
 
Sydde klart de nya gardinerna och hängde upp. Jättenöjda både Ronnie och jag!
 Mysig fikastund med Maria
 Lakritschokladkaka, Chokladkaka med kokossmet och nötkaka. Mums.......
 

Sen fortsatte vi till Rökila Handelsträdgård utanför Brålanda, mitt ute på åkern.
Jo, där fick man också fika, men då tackade vi nej :)

 

 
Men jag hittade Svante!
Han hade emigrerat från Lappland och sökte ett hem. Han var så varm och svettig. Det var på tok för varmt  för honom i ett växthus. I Lappland var det snöstorm och kallt och Svante var trött på detta
Klart att han fick följa med mig hem.
 Han är så fin i sin Täckjacka och Björnmössa. Fina vantar och stövlar.
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar