måndag 3 augusti 2015

Skåne Weekend

Vi åkte till Skåne av två anledningar och två olika intressen.
Ronnie och min morbror gick på sin traditionella fotbollsmatch. I år spelade Kalmar FF mot Helsingborg.........vilka vann, hehe....KALMAR FF!!!!!! Det är ju mitt lag eftersom jag kommer från Kalmar :).
På lördagen var det min tur. Då var jag på min traditionella träff hos Quiltpassion. Det är ett gäng som träffas regelbundet och handsyr tillsammans hos Åsa. Jag var där förra sommaren och hade jättetrevligt.
Klart att jag åker dit i sommar igen :). En lika trevlig dag som förra året. Där var både nya och gamla ansikten för mig. Det var en kvinna från Las Vegas där och sydde . Det var kul att få prata lite med henne, men oj vilken dålig konversations engelska jag har.
Vi sydde på olika projekt, jag hade Smitten med mig men började på en mugmatta.
Sen blir det ju lite shopping också :).
Typiskt mig så hade jag inte kollat kameran, batterierna slut.......det blev mobilfoton igen!!!!




Quiltpassion affären som är så inbjudande, jag pillade på det mesta :)
 Alla mallar hänger inbjudande......
 Mönster och mönsterkit
 Projekt som man kan handsy.


 Jättefin festväska som finns mönster till.
 Världsviktiga tillbehör.......

 Mina inköp.....är svag för små förvaringar, hittade då en liten plastburk till mallar, nålar mm. Det fattades några mallar, spray för stryka ut svåra veck som luktar lavendel. Den måste ju bara med hem :). Nya projekt att sy förstås.....
 Köpte Quilttidningar av äldre årsmodell, men fina projekt i. Sen hittade jag en klurig bok som var kul. Det fina var också att författarinnan hade signerat boken, ett fynd. Tack Åsa för att du inte ville ha denna längre :)


Tack Åsa för en jättetrevlig dag och jag återkommer igen :)
 
Tredje dagen var utflyktsdag!
 
Om man är i Skåne är det ett måste att besöka Flickorna Lundgren.
Det är Skånes bästa fika i en mysig miljö.
 

 Skånekringla, Kungens Vaniljhjärta, Äppelbulle och Wienerbröd. En kulturfika!!
 
På kvällen var det varmt och skönt. Vi bestämde oss för att äta ute och njuta av sommarvärmen. I Helsingborg finns det otroligt vackra hus. På detta hus fanns grekiska havsgudarna som statyer på taket.
 

 Vi sitter och väntar på maten. Jag väljer fisk som alltid när jag äter ute och ett glas gott kallt rosevin.
 `Båtarna kommer och går till Helsingör


 Vi parkerar bilen på en skolgård när vi ska till stan. Det går jättebra när man ska NER till stans centrum från skolan. Men gå uppför dessa trappor är "nära döden upplevelse". Har man då ätit en middag, så är pulsen på högvarv när man har kommit upp.
 Men det finns en vacker liten park där man kan andas ut innan man går vidare till bilen.

Denna vackra byggnad är en skola. På sommartid kan man parkera här.
 
Taket är koppar!
 
Nu är vi klara för den här gången med Skåne.
På vägen hem stannade vi i Falkenberg och hittade ett riktigt smultronställe till fik!
 
Likaväl som att äta på en trevlig restaurang är det mysigt att sitta och fika på ett lugnt och vackert fik.
Jag åt en kokoscitrontryffelkaka och en Karlspaderbulle med citronsmak, mums.
 
 Först ögongodis innan vi börjar med smaklökarna
 Stackars Sigge fick vatten.......
 Bra tips!
 Inne på detta fik var så mysigt. De har olika uppträdanden mm där




 Utemiljön med lusthus, scen och trädgård

 
 Nu är vi hemma igen! Min hjärna ska få vila i lugn och ro. Den är inte så förtjust i resor utan att få vila varje dag ett tag. Den vill heller inte ha så mycket nya intryck, som vanligt var vi inte överens. Min hjärna är inte flexibel!!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar