lördag 11 juli 2015

Hantverksmässa i Hjo!

Slöjdmässan är en av de största hantverksmässorna i Skandinavien. Nästan 300 utställare visar hantverk, både i gammal och i modern form. Slöjdmässan arrangeras den andra helgen i juli månad.

Vackert väder och massor att titta på. Men det frestar på att gå omkring bland 300 utställare.
Jag hittade några favoriter. När man går och tittar vill jag upptäcka något nytt och kreativt. Nya ideer och något som imponerar.

Dessa smycken tilltalade mig. Det är klädda knappar, pärlor och mässingsberlocker. Det var något nytt och fint. Jag köpte en av dessa halsband.
 Många hade lagt ner lite mer jobb på att deras stånd skulle se inbjudande ut. Här fanns mycket nytänkande inom virkning.

 Det är en fin miljö att visa en mässa.

Roliga Pilalster
 
 Det fanns en hel del smålänningar med sina hantverk. Då slår hjärtat extra mycket
 Här fanns en hel del roliga alster, stickade och virkade i olika slags snören och lingarn.


 Denna man var imponerande. Han sågade ut denna björn på ett kick och vilken teknik!
 En rolig lekstuga som han hade snickrat

 En hammock jag inte skulle tacka nej till. Jag gillar det klumpiga och oregelbundna
 Vilande man på bänken


 Detta var min favorit. Hon hade brett ut sig i olika stationer.
 Allt är i betong!

 Tanterna som gungar var så fina.



 En jättefin dikt
 Trodde det var trälådor, men icke. De var i betong!

Vem sitter där borta? Jo Ronnie som tyckte det blev lite väl mycket att titta på. Han satte sig med vovvarna och tittade på folket medan jag gick runt och tittade på resten av mässan
 

Småstadsidyllen Hjo är för många känd för sina vackra trähus och sin medeltida stadskärna.
Med utgångspunkt från torget kan man i stadens gränder upptäcka de välbevarade trähusen från 17-, 18- och 1900-talen med sina lummiga trädgårdar och verandor med snickarglädje.

Badhytter nere vid stranden där mässan var
 Ångfärjan som gick till andra sidan Vättern
 Trähusen i stan




En söt liten stad som är värt att åka till.
 
Mina inköp för dagen
 Betongkrukan som jag trodde var i trä
 Hittade en bokoutlet i Hjo och köpte böcker för 25 kr/st.
 En vacker bok och ett ämne jag inte känner till. Boken har ett roligt upplägg, som ett album med små fack att öppna och läsa mm.
 Två album som jag ska klistra in foton på Milo och Estelle
 
 
Trötta och lite mörbultade åkte vi till Trollhättan och vår sommarrestaurang som vi återvänder till år efter år. En tradition när det är fin sommarkväll.
 En kall öl är aldrig fel i värmen
 Där kom en liten roddbåt......
 Mums, krämig räksallad


 
Nu åker vi hem och slappar.

3 kommentarer:

  1. Vilken är den mysiga restaurangen i Trollhättan?
    Funderar på att göra en likadan tur som ni imorgon. Såg smaskigt ut��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strängarna, bakom Hotell Swania i centrum vid kanalen😁

      Radera
  2. Strandgatan och inte strängarna

    SvaraRadera