tisdag 12 maj 2015

Kviltar

Äntligen är jag klar med två framsidor. Jag har bestämt mig för att sy klart alla mina kviltframsidor först. Sen kommer slitjobbet att kvilta ihop med vadd och baksidor. Det svåraste och jobbigaste biten är att kvilta igenom alla lager i ett fint och bra mönster. Sen är kvilten helt klar.

Denna kvilt heter 100 block, men jag har inte 100 block i min kvilt, då blev den för stor. Jag sydde ihop alla block lite oregelbundet så det inte ser så präktig ut. Jag är nog mer den personen att jag vill mina kviltar inte ska se så exakta ut. Det finns alltid några fel som jag kan gömma på det här sättet. Men jag gillar även stilen.
 Stjärnfallet kallar jag denna. Kvilten har en speciell historia. I min förra kviltgrupp "Hunnebergskviltarna" hade jag hemliga projekt med gruppen. De fick anvisningar då och då men visste inte vad det skulle bli. Detta var mycket uppskattat från gruppen.
Men det här projektet räknade jag helt galet. De fick ett block att sy och jag trodde det var mycket mindre......kontrollräknade aldrig och inte hade jag sytt blocken innan. De hade väl sytt ett antal block när en i gruppen konstaterade att detta kommer att bli en stor kvilt.
Konstigt tänkte jag och började läsa och räkna lite noggrannare. Javisst var det så! Om vi sydde alla blocken så skulle det bli ett dubbelsängsöverkast!!!
Hoppsan det var inte planerat :).
Det var två som sydde hela kvilten och de flesta sydde en mindre kvilt. Jag var den som sydde till en enkelsäng :)
 
Idag länkar jag vidare till

1 kommentar:

  1. Tack för din INSPIRATION du ger oss alla på Visa och Berätta måndag och din länkning dit/Bambikramar

    SvaraRadera