fredag 15 maj 2015

Kalasdag i Göteborg!

Vi bestämde att fira min födelsedag senare i väntan på bra väder och en resa ner till Göteborg. Så idag bestämde vi att jag skulle fylla år!

Vi började med middag i nya Saluhallen. Så mysigt det har blivit där nu, lite gammal stil, med mycket gott av alla de slag.

Initiativtagare till saluhallen var redaktören S. A. Hedlund. Beslut om att bygga hallen togs i Göteborgs stadsfullmäktige den 16 juni 1887, och den uppfördes 1888-1889 av A Krüger efter ritningar av arkitekten Hans Hedlund. Göteborgs Mek. Verkstadsaktiebolag stod för konstruktion och uppförande









 ....och här sitter vi mätta och belåtna......



Nu är det dags att titta in till mina favoritaffärer. De bästa affärerna ligger runt Saluhallen.
Ronnie gav sin fru en present att välja ut på MASAI. Det blev två! Det är min favoritaffär och mest ekonomiska. Kläderna är roliga, tuffa och blir aldrig omoderna. Det är väl ingen affär man går till varje månad, det kostar lite guldpengar men kvaliten är hög, så de håller många år :).

Två oversize och ett par byxor
 
 
Gatumusikanter är alltid kul att lyssna på

Nästa stopp är garnaffären STRIKK. Där finns ljuvliga garner och roliga mönster. Jag hittade en jumper som liknar MASAI design. Den vill jag sticka så färgen den här gången blev det ljuslila. Jag stickar en linkofta nu som är grön och aldrig blir klar. Det tar en evighet att sticka i Lingarn. Jag hoppas denna tröja kan bli klar fort som attan eftersom garnet är LIN :) ja ja ....jag får sticka på båda två¨.......bra tv stickning.


 
Dags för fika!!!
Hit går vi alltid och fikar! Det är så gott och är det sen fint väder, då sitter vi på innegården och njuter. Ronnie är lite frusen i skuggan idag.
 Rakt fram är det en mysig inredningsaffär Balders Hage.

På vägen till bilen så passerade vi bla  Gustav Adolf torg. Där finns så jättefina hus! Ett hus har så fina statyer på fasaden. Ett annat hade en jättevacker dörr.
 Gustav Adof själv.....


 När vi kom ner till Nordstans Galleria, då mötte vi en springande tjuv..........med springande vakter efter och en rullande. De fick tag i tjuven :).
 
Ronnie tyckte det var konstigt att vi inte mötte några kändisar.....vilka undrade jag??
"Ja Loket och Ingvar Oldsberg" blev svaret.....
Jaha och nu går vi vidare.......
 
Nordstan Galleria....en liten pyttedel av den. Vi parkerar alltid här. Då är det nära till allt i Göteborgs Centrum. Jag undviker alla Gallerior. Det är så kul med Göteborg, här går man in och ut i affärer. Det finns ingen stress, alla går lugnt i stan. Många roliga specialaffärer.
 
En underbar kalasdag med stor njutning och vackert väder! Tack min älskade man för allt!

När vi kommer hem så väntar två paket och en Kvilttidning i brevlådan.
Kan det bli bättre!!

 Tyger och nya mallar från Quiltpassion

 En tunika från mamma

Nu tar jag en dusch, sätter mig nöjd framför tv och stickar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar