söndag 26 april 2015

Stjärnfall och Masken i Flaxen

När jag bodde i Sthlm fanns det en affär i Gamla Stan som hette Kalikå. Där fanns sykit på fantasifigurer och dockor.
Jag sydde en hel del mjukisdjur till Josefin. En som var mycket populär när hon började gripa var Masken i Flaxen.
Josefin hittade boken  med en massa roliga mönster som jag kom ihåg. Men det roliga var också, att på en lista jag är med i som säljer tyger mm fanns ett sykit på Masken i Flaxen. Jag köpte den direkt!
Josefin fick Milo och nu hade jag en anledning att få sy projektet.



Ett gammalt projekt som ger mig myror i huvudet. Denna kallar jag för Stjärnfall. Jag kom så långt att jag hade nålat ihop framsida, vadd och baksida.......men jag tyckte det var för tjock vadd. Jag tog bort lla säkerhetsnålar och lossade allt.
Jag ska ha en tunn bomullsvadd istället. Men problemet är .......hur katten ska jag kvilta den. Jag kan sy utanför alla stjärnorna men känner att det är så himla tungt att vända och vrida i symaskinen. jag provade att frihandskvilta men stygnen blir för ojämna för att kvilten är tung att ha på axeln och att vända den hela tiden.
Jag behöver råd!!!!!

Kvilten är sydd i batiktyger.


2 kommentarer:

  1. Varför skall du ha kvilten på axeln när du kviltar. Det har aldrig jag. Jag placerar kvilten på sybordet, ser till att sitta längst ut till höger, dvs har nästan alltid kvilten till vänster. Flyttar den sedan efter hand. Det är en teknik, som jag lärt mig efter alla dessa kurser som jag gått i frihandskviltning på Craftsy. Det är för jobbigt att kvilta i diket när man sytt ett stjärntäcke. Jag hoppas att detta hjälper dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Britt-Inger. Det lärde jag mig när jag var på kurs för hundra år sedan. Jag ska prova din teknik!

      Radera