torsdag 25 december 2014

Jul hos Ågren!

I år är vi själva på julen. Vi bestämde oss tidigt för att Julen inte ska vara en endaste liten stress för oss. Vi ska bara äta och göra det vi vill, inga måsten, bör eller tider.

Vi har pyntat huset mest med julalster som jag själv har stickat och sytt. Vi bestämde gemensamt en matmeny till Julafton och köpte julklappar till oss.

 Min julbock som nu är ca 50 år gammal ska alltid vara med oss på julen.
 Julklappar är ett måste, vi ger varandra i min familj.
 Morfars smidda ljusstake är alltid tänd på Julafton. Han var smed och designade och smidde denna Ljusstake Den är jag uppväxt med. Då var juleafton här när morfar tände ljusstaken i finrummet. Då satt jag och väntade på att Tomten skulle knacka på dörren. Jag har nu fått ärva denna fina ljusstake. Då kan jag känna lukten från min barndoms jular.


Detta är våra Budord inför julen!
 
Ronnie har varit Tomte hos vänner till oss. Men även hos en familj som vi inte kände. Där fanns en liten treåring som höll på att inte få träffa Tomten i år.
 
Vår julafton började vi med julfrukost, julskinka mm.
Promenad med vovvarna, telefonsamtal till släkt o vänner.
Kaffe med julbak till kalle Anka
Ronnie åker och tomtar och jag förbereder vårt lilla julbord.
Vi äter och mår gott, sill, hallandskål, potatisterrin, köttbullar (Ronnies) brysselkål, skinka, vörtbröd.

 
Ja, mer ville vi inte ha i år!
 
Efter maten så delade vi ut våra julklappar!
 Smycken, kryddor, lukta gott, Ernstskålar med kolor, anteckningsbok och handskar från mamma och Josefin. Ronnie och jag gav varandra kläder. Nu både luktar och ser vi fina ut! Tyvärr försvann kolorna ganska snabbt, för de var väl inte till prydnad. Vi fick varsin skål av Josefin att mumsa i.
Ronnie fick även sina traditionella lotter av Josefin, de har vi inte skrapat ännu :) Josefin brukar ge Ronnie något GAIS relaterat, nu har han kalsonger, Piketröja, ljus mm. Ingen kan missta sig vilket lag han håller på :)
Jag har en fallenhet för anteckningsböcker, det får jag av min mamma. Jag gillar att skriva ideer, tankar mm och även klistra in bilder på det jag ska sy eller sticka. En önsketänkande bok :)
 
Vi avslutar vår fina jul med att titta på en film och prata om vår dag.
Detta var en av de finaste julen jag har haft. Den blev precis så vi hade tänkt oss.
 
Lilla familjen firade sin allra första jul själva.
Lilla Milo är alldeles för liten för att åka någonstans.
 
Det finns andra helger på året man kan träffas och få tid för varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar