tisdag 2 december 2014

Chokladprovning

Förra julen fick vi en chokladprovning i Julklapp av min goa dotter. Våren var så mycket bandy för mannen så det fanns ingen tid för provning. Sommaren blev på tok för varm att ens tänka på choklad. Men i novembermörkret behövdes lite ljus och uppmuntran, perfekt för en chokladprovning.
Först tittade vi på olika ställen i Göteborg, men mannen kom på att Lilla Edet fanns en "chokladfabrik". Va, i Lilla Edet av alla ställen på jorden tänkte jag!!!

Men vilken positiv upplevelse detta blev på många sätt. Denna chokladman har mycket på sin CV.

Jag citerar från hans hemsida:
Sedan 1868 har familjen Andrén haft sitt bageri och konditiori på gatan med det passande namnet Emanuel Bagares gata. Det var Emanuel Andréns farmors farfar som startade rörelsen och därefter har den gått i arv – från generation till generation

Det som blivit något av Emanuel Andréns signum är de runda, handmålade pralinerna som han utvecklade för snart tio år sedan. Idag består sortimentet av sex olika kollektioner och totalt ett tjugotal varianter – allt från det traditionella som hallon och blåbär till det mer annorlunda som cigarr och ädelost.
Emanuel Andréns kreativitet och nytänkande har resulterat i en rad utmärkelser under åren. 2005 utnämndes han till årets konditor och 2006 kammade han hem en silvermedalj i Culinary World Cup i Luxemburg tillsammans med kocklandslaget

Emanuel Andréns annorlunda chokladkreationer har väckt stor uppmärksamhet – inte bara i Sverige, utan även utomlands. För några år sedan blev hans champagnetryffel med citrusmarmelad och Zino Platinum cigarrtryffel med mörk rom utvalda till den "goodie bag" som delades ut på Grammygalan i Los Angeles.
Mer kan ni läsa här  http://emanuelandren.com/press_news_008.html

Det var många spännande smaker att prova som granbarr, cigarravkok, chili, svamp, ostar och frukter av olika slag.
Ingen vanlig vaniljstång utan en från något land.....tyvärr så kommer jag inte ihåg allt. Det var så många olika smaker och upplevelser.  Alla var så goda och en rolig presentation. En kille med mycket humor och skratt.

Jag har alltid med min kamera.....men inte den här kvällen!!!
Jag fick använda mobilen som inte är så bra att ta med.

Utanför Konditoriet
 Nu går vi in och möts av en fantastisk inredning
 Här ska vi sitta och smaska choklad
 En gammal varucykel som har använts här

 Foton på gamla ägare
 Här sitter man och fikar, riktigt ståndsmässigt
 Här ligger våra chokladbitar. Vi fick jämföra köpt och maskingjord choklad och äkta hemgjord från chokladkonstnären Emanuel.
Man ska tugga ett par gånger sen ska man öppna munnen och andas in, tugga en gång, öppna munnen och andas in. Då får man fram smakerna i chokladen. Det var rena trolleriet. Vi kunde på detta sätt få fram en smak i taget i samma chokladbit som kanske hade tre smaker.
 I fikarummet kan man läsa och titta på konditoriets historia, mycket intressant.



 Här har vi försäljningen med gammal kassapparat
 Massor med god choklad för inköp.
 Är det mycket folk så kan man sitta i sammetsfåtöljer, Emmastolar.
 Varför inte lite äkta mattor att gå på in till fikarummet



Detta var en otrolig upplevelse och jag hoppas att ni blir sugna. Jag kan verkligen rekommendera att unna sig att gå på chokladprovning i denna miljö. Nu har jag lärt mig en hel del jag inte visste innan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar