tisdag 12 augusti 2014

Knappsamling!

Vi är många som samlar på någonting....en av mina laster att samla är knappar. Jag använder dem i mina kviltarbeten och stickade alster. Många av knapparna vill jag inte ens använda för att de är så fina att bara titta på. Så dum tanke egentligen.

Visste ni att;
Knappens historia följer klädedräktens genom tiderna, som dekoration och fästanordning har den används sedan 500-talet.

Under renässansen och 1500-talet dekorerade välbeställda män och kvinnor sina kläder med juvelbestta knappar i ädla metaller. Vanligt folk använde knappar i material som ben , läder och metall

På 20- och 30-talet började man experimentera med olika syntetiska material då priserna på naturmaterial steg. Celluloid, bakelit och akryl är material som upptäcktes och började användas i tillverkningen under denna tid. Dessa material möjliggjorde och inspirerade till nya former och dekorationsmetoder. Art Deco stilen influerade knappdesigner och stora knappar i geometriska mönster blev populära. Även glas, metall och trä användes och ofta kombinerades olika material. I och med de nya materialen började den verkliga mekaniseringen av tillverkning och massproduktionen.

Inte förrän under 80-talet har ett ökat intresse för fantasifulla mer arbetade knappar ökat. Efterfrågan på ett individuellt och personligt mode har gjort att allt fler syr och stickar sina egna plagg och vill sätta en extra touch på designen med detaljer som exempelvis knappar.

Nu vill jag visa min samling, det är en av varje på fotona. Jag delar in dem i färger, motiv, blommor och djur. Det är knappar i glas, keramik, trä mm











 Träknappar




Jag är knappnörd!

3 kommentarer:

  1. Oj så mycket fina knappar. Jag som trodde jag hade många. Gillar kan man inte byta knappar ? Men svårt att ge bort sina egna ha ha

    SvaraRadera
  2. Wow så fina. Jag har alltid älskat knappar och sparat många fina genom åren men aldrig tänkt (förrän nu) att jag är knappsamlare och att det finns andra som är knappsamlare! Jag är så galen i knappar att jag startade en liten internetshop förra året: lillalavendel.se Köpte in knappar som JAG gillar. Det blev även basknappar för hur roligt är det när det fattas en vanlig skjortknapp??? Roligt att ha hittat dig! /Anette

    SvaraRadera