fredag 18 juli 2014

Jag är stolt över att jag lyckades men till ett högt pris!

Jag letade i källaren efter en tavla men hittade annat kul.

Det finns två stora arbeten jag har gjort som jag är extra stolt över som Yrkeskvinna!

Jag är Förskollärare och fick äran att öppna ett eget daghem i problemområdet i Tensta. Alla daghem var då indelade i språkdaghem med en svensk förskollärare och två hemspråks barnskötare. Jag märkte tidigt  att svenska språket var i botten hos dessa barn för de behövde aldrig prata svenska.

För att göra historien kort så fick jag tillfället att öppna ett två avd daghem med en egen pedagogik som då bara fanns  i Tyskland och Danmark.
Målsättningen var att få barnen att prata bra svenska och få förståelsen från föräldrarna att de endast skulle prata sitt språk med sina barn. Jag valde att ta in barn med olika språk till vårt dagis. Detta fick bra resultat och vi fick studiebesök stup i kvarten av Metodiklärare, Förskollärare mm runt om i Sverige, Jag fick ett bidrag från Sthlms kommun för att vi alla skulle få åka till Köpenhamn och studera pedagogiken praktiskt på olika daghem. Vi hade en förälder med oss som var filmare och skulle hjälpa oss med dokumentationen.

Detta ledde senare till en utvärdering från Sthlms Universitet som kunde visa att vår pedagogik ledde till ett bättre språk på en kort tid.
Föräldern som var frilans filmare kontaktade en Journalistvän som ville vara med och göra en film om vårt dagis och vår pedagogik.
















Det är dåliga foton men det går att läsa lite i alla fall :)



Jag gick efter detta vidare inom privata näringslivet.
Då fick jag fick återigen vara med att starta upp en ny pedagogik men då inom ett privat Utbildningsföretag.
Jag blev Projektledare för bla Invandrarundervisningen. Min ide var att eleverna skulle lära sig bättre svenska om man praktiserade på en arbetsplats kombinerat med teori inne på skolan, fick ta del av våra traditioner och kultur. Vi jobbade med praktiskt lärande. Här kunde jag använda min Makarenkopedagogik igen.

Jag fick igenom detta i ledningsgruppen och fick starta upp olika skolor i Storsthlm. Detta blev ett lyckat resultat och pengarna flöt in bra i företaget och jag kunde påvisa att många fick fasta arbeten efter kurserna hos oss. Men det var ett hårt jobb för all personal, heder till dem!
Detta ledde till att min VD sökte pengar till ett EU projekt. Vi fick det! Men detta var början till min utbrändhet.
Vi fick 244 elever från alla  arbetsförmedlingar i Storsthlm. Varje elev som fick jobb fylldes på av en ny elev. Det skulle alltid finnas 244 elever tills projektet var avslutat. Detta krävdes en enorm planering och organisation som egentligen inte fick kosta något....som alltid.
När jag skulle starta en ny skola så fick vi leta lokaler, hyresförhandlingar, inköp av möbler och datorer, anställa personal, lära upp personal, undervisningsmaterial som jag ofta författade, schemaläggning, undervisning, möten med kommuner, af, sociala mm. Jobba med alltid ett steg före, ansöka om nya kursprogram som var arbetsinriktade mm. Det gällde att ha fantasi :))

Detta arbete var enormt roligt och stimulerande men också fruktansvärt slitigt som resulterade i en utbrändhet för livet. Detta blev mitt sísta jobb med stor sorg när fakta blev slutgiltigt att jag inte fick jobba mer för hälsans skull.





Detta blev ett  blogginlägg med mycket känslor men jag är så glad och stolt att jag har gjort detta och lyckats. Jag har haft enormt roligt under dessa år. Jag har fått lära mig så mycket och kunna få inblick i hur man arbetar både inom kommunal och privat regi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar