söndag 13 april 2014

Hemlig utflykt!

Min romantiske man har planerat en hemlig tur med mig idag när jag fyller år. Vi skulle kl 14.30 till Punschverandan?????? Jaha?????

Klädde upp oss och tog bilen och for iväg........till.........
Ronnums Herrgård där världskändisar har bott. De ni! Man är inte Lyxfru för intet :))

Jag har aldrig varit där och det var en upplevelse. Så vackert runt om och inredningen var blandad nytt och gammalt.

Mannen hade bokat bord på Punschverandan och på bordet fanns en flagga hissad för min skull. :))
Först förrätt i fiskens tecken, lax, pate, makrill mm, mums.......
Varmrätten torsk med ansjovissås, rotfruktsmos med grillade grönsaker och vitt vin, ännu mera mums
Efterrätten mangosorbet, kokospanacottakräm, färska bär, kolamaräng och kaffe.
Nu fick vi luta oss bakåt av mättnad. Oj, oj så gott och vilken kalasmiddag. Vilken smakfull uppvaktning av min älskade man. Han kan överraska så det förslår :).

Min goa dotter skickade min favoritgubbe Ernest :)).  Han designar väldigt smakfulla och enkla ting som jag gillar. Jag fick denna ljusstake med ljusmanschetten som är själva grejen med allt. Det blir mönsterskugga när man tänder ljuset på bordet. Det finns flera sorters mönster man kan komplettera.

 En härlig vårbukett av Tulpaner fick jag av åkta mannen på morgonen.
Hemliga resan till Ronnums herrgård som ligger strax utanför Vänersborg
Lite avec efter maten kanske :)
 Jag glömde fotografera maten så det ser mest slabbigt ut, men så mumsigt.
 Jag glömde återigen att fota efterrätten, ohhhh så gott
 Lite tilltugg till kaffet
Bandysamtal från ordförande.....möte kl 17.00 :))
Rundtur i huset efter maten.
 Jättevacker kakelugn, handmålad.
Målad tapet

 Den här stolen tar jag med mig hem :)
 Moderna möbler av Carl Malmsten
Nu kommer vi in till Hotelldelen. På väggen in it så hängde foton från Filminspelningar och tackkort från filmstjärnor. Några av alla........





Mycket fräscht


 Denna lampa var mäktig med tyll och kristall. Stor som attan.
 Hunnebergsälgarna
Man kan även unna sig en Spadag här.....härligt
 
Punschverandan där vi satt och åt
 Herrgården igen, stor och pampig


 För lääääääängesedan gick mannen här. Det var en yrkesskola. Men det var väldigt längesedan :))
 Ett romantiskt litet Lusthus på kullen. Det är en stor park att promenera i som ligger vid älven.
 
Till sist måste jag visa det stora projekt. Denna stege har mannen svetsat dit under sin utbildningstid. :))
Det fanns ju en som fick en Nostalgitripp idag. Det var historia jag fick lära mig. Här har mannen hämtat mjölk och ost när det fanns mejeri. Sen var det yrkesskolan och nu berömt hotell och restaurang.

 
Ronnums Herrgård är en vacker historisk herrgård från 1200-talet i parkmiljö.
Herrgårdens senare historia hänger intimt ihop med den närliggande tätorten Vargöns. År 1847 köptes Rånnum nämligen av Nils Ericsson. Vid Wargön, som tillhörde Rånnum, hade det sedan 1660-talet funnits olika verksamheter bl.a. en kvarn och sist en brännvinfabrik. Ericsson lät bygga om denna till cementfabrik för slussbyggena i Trollhättan.

1868-72 anlade de dåvarande ägarna till Rånnums säteri, bröderna Karl och Verner Ericsson ett träsliperi på platsen för cementfabriken. Det kom att bli att starten för vad som sedan skulle utvecklas till storföretaget Wargöns AB (nuvarande Vargön Alloys AB). 1874 skildes dock Wargön av från Rånnum, för att bilda ett eget aktiebolag. Rånnum blev i sin tur köpt av Wargöns AB 1916 i syfte att exploatera marken för bl.a. bostäder.

Rånnums herrgård och de bostäder som fanns på de gamla ägorna såldes från företaget på 1960-talet. Herrgården fungerar idag som hotell och konferensanläggning under namnet Ronnums herrgård.
Ronnums Herrgård ligger i Vargön mellan Trollhättan och Vänersborg. Endast 1 timmes bilresa från Göteborg.


Många vittnar om underliga händelser runt svit 3, Suckar. Knackningar. Fotsteg. Dörrar som slår. Ronnums herrgård i Vargön en plats för historia. Herrgården har anor från 1100-talet, och hundratals, kanske tusentals, personer har levt och verkat här. Många berätta om underliga saker. Speciellt i svit nummer 3 i den vänstra flygeln. Det är här det sägs att gårdens spöke Ebba går igen. Ebba ska ha varit fru på herrgården.

Historien om Ebba

Ebbas make var otrogen i herrgården. Ebba blev rasande, och satte eld på byggnaden. Meningen var att bara mannen och pigan skulle stryka med, men Ebba brann själv inne bara husgrunden stod kvar efteråt.

Huset brinner
Huset sägs att det brann ner någon gång innan år 1753, då den nuvarande huvudbyggnaden med flyglar stod klar.

Närvaro

många i personalen har känt en stark närvaro av Ebba. De har inte sett något, men hört smällande dörrar och fönster, fotsteg och ibland svaga toner av musik�en nattportier som arbetade på herrgården slutade här på grund av spökerierna.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar